شناسایی و توجه به آفتهای نظام اسلامی
نويسنده:مریم گلوردی
منبع:ديدار آشنا
همان‏طور كه می‏دانید نهضت‏ها، مانند همه‏ی پدیده‏های دیگر ممكن است، دچار آفت‏زدگی بشوند . اندیشه‏های بیگانه از دو طریق نفوذ می‏كنند . یكی از طریق دشمنان . هنگامی كه یك نهضت اجتماعی اوج می‏گیرد و جاذبه پیدا می‏كند و مكتب‏های دیگر را تحت الشعاع قرار می‏دهد، پیروان مكتب‏های دیگر برای رخنه كردن در آن مكتب و پوسانیدن آن از درون، اندیشه‏های بیگانه را كه با روح آن مكتب مغایر است، وارد آن مكتب می‏كنند و آن مكتب را به این ترتیب، از اثر و خاصیت می‏اندازند و یا كم‏اثر می‏كنند .
دیگر از طریق دوستان و پیروان . گاهی پیروان خود مكتب به علت ناآشنایی درست‏با مكتب، مجذوب یك سلسله نظرات و اندیشه‏های منحرف می‏كردند و آگاهانه و ناآگاهانه آن نظریات را رنگ مكتب می‏دهند و عرضه می‏نمایند . امروز كه نهضت اسلامی ایران اوج گرفته و مكتب‏ها و «ایسم‏» ها را تحت الشعاع قرار داده است، هردو جریان را مشاهده می‏كنیم . گروهی كه واقعا وابسته به مكتب‏های دیگر به‏خصوص مكتب‏های ماتریالیستی هستند و اندیشه‏های بیگانه را با مارك اسلامی عرضه می‏كنند و گروهی كه از افرادی مسلمان هستند، اما ناآشنا به معارف اسلامی و شیفته‏ی مكتب‏های بیگانه، به نام اسلام، اخلاق، فلسفه‏ی تاریخ، اقتصاد و سیاست می‏نویسند كه این گروه از همه خطرناك‏ترند . بنابراین، رهبری نهضت‏با شناسایی وتوجه به آفت‏ها، از نفوذ اندیشه‏های خاص جلوگیری كرده وبا رهنمودهای پدرانه‏ی خود به مسؤولان نظام، آنان را هوشیار می‏نماید و با وسایلی كه دراختیار دارد، آفت زدایی می‏نماید .
با این اوصاف، پس گوش كنید:

1 . مجاهدت در چهار عرصه‏ی «حفظ استقلال و عزت ملی‏» ، «ترویج فرهنگ اسلام ناب و تفكر اصیل دینی‏» ، «آبادانی كشور و بهبود وضع مردم‏» و «بسط عدالت و رفع تبعیض‏» تنها راه برون‏رفت از مشكلات موجود و استمرار اقتدار و اعتلای كشور است .

2 . پیروی از مولای متقیان امیرمؤمنان علی ( علیه السلام) موجب افتخار ملت و مسؤولان نظام اسلامی است .

3 . میان عمل‏كرد و رفتار ما با درس‏هایی كه پیشوای پرهیزكاران امام علی بن ابی‏طالب ( علیه السلام) به ما داده است فاصله‏ی بسیار زیادی وجود دارد كه باید با استعانت از پروردگار و استمداد از ائمه‏ی اطهار ( علیه السلام) به سمت قله‏های كمال حركت كنیم .

4 . تشكیل نظام اسلامی، منافع نامشروع صاحبان زر و زور جهانی را به خطر انداخت و موجب پیدایش و گسترش بیداری اسلامی در جهان شد، به همین علت جمهوری اسلامی ایران با چالش عظیم جهانی و دشمنی بی وقفه‏ی مستكبران مواجه بوده است .

5 . امروز، تجربه، آگاهی و آمادگی ملت ایران از دوران‏های مختلف گذشته بیش‏تر است وخداوند نیز به بركت نیت‏خیر و تلاش صادقانه‏ی مردم، همواره از نظام اسلامی حمایت كرده است .

6 . استمرار مجاهدت در میدان‏های گوناگون و ایستادگی در مقابل مشكلات، تنها راه استمرار حركت پیروزمندانه‏ی ملت ایران است .

7 . مجاهدت در راه حفظ استدلال وعزت ملی و مقابله با سیاست‏های توسعه‏طلبانه، تجاوزكارانه و انحصارطلبانه‏ی آمریكا از جمله وظایفی است كه باید هوشیارانه به آن عمل كرد .

8 . ترویج فرهنگ اسلام ناب و تفكر اصیل دینی، دومین میدان مجاهدت ملت و مسؤولان ایران است .

9 . ترویج فرهنگ دینی برخاسته از نظام اسلامی كه توانسته است آزادی، مردم‏سالاری، عدالت‏خواهی ، حاكمیت دین در زندگی اجتماعی و وحدت و اتحاد را از عمق مفاهیم اسلامی به ملت‏های مسلمان ارائه كند، از دیگر وظایفی است كه باید با مجاهدت و تلاش بی‏وقفه در میدان‏های نظری و عملی دنبال شود .

10 . ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی كه اكنون در عراق دنبال می‏شود، از شعارهای قدیمی استعمار است و انگلیسی‏ها از كهنه‏كاران این سیاست تفرقه برانگیز به شمار می‏آیند، اما اسلام تاكید می‏كند مسلمانان از هر طایفه و مذهب باید برروی نقاط مشترك دست‏بگذارند و از جریحه‏دار كردن احساسات پیروان دیگر مذاهب اسلامی كاملا بپرهیزند .

11 . تلاش برای توسعه و آبادانی كشور و بهبود وضع زندگی مردم از واجب‏ترین میدان‏های مجاهدت است كه بار عمده‏ی این مجاهدت بردوش دستگاه‏های اجرایی است اما همه باید در این زمینه كمك و تلاش كنند .

12 . دشوارترین میدان مجاهدت، عرصه‏ی بسط عدالت، رفع تبعیض و جلوگیری از دست اندازی به بیت المال است كه همه‏ی مسؤولان باید در این میدان مهم و دشوار، فعال و پرتلاش باشند .

13 . مقابله با فساد اقتصادی و بی عدالتی به ویژه در دستگاه‏ها در میان مسؤولان، كاری دشوار، اما بسیار پربركت است، چرا كه مردم اگر مبارزه با تبعیض و بی‏عدالتی را احساس كنند، مشكلات و دشواری‏ها را تحمل خواهند كرد .

14 . اختلاف سلیقه و دیدگاه اشكالی ندارد، اما نشان دادن چهره‏هایی متضاد، رویارویی در مقابل چشم دشمن، به فراموشی سپردن دشمن و احیانا نشان دادن برخی نشانه‏های مثبت پنهان و یا آشكار به او، از جمله مسائلی است كه همه‏ی جناح‏ها باید به شدت از آن پرهیز كنند .

15 . انتخابات مجلس هفتم نشان خواهد داد كه نظام اسلامی به افراد وابسته نیست، بلكه به عواطف، احساسات ورای و عزم مردم متكی است و دشمن قادر نیست‏به چنین نظامی، آسیب وارد سازد .

16 . تلاش برای بهبود و تسهیل زندگی مردم و انجام دادن اقدامات زیربنایی و سازندگی، دو وظیفه‏ی اصلی دولت است .

17 . تكلیف اصلی مسؤولان كشور، تلاش برای استقرار عدالت است و مشروعیت همه‏ی مسؤولان كشور در هر رده و مقامی به عدالت‏خواهی آن‏ها و مبارزه‏ی‏شان با تبعیض و فساد وابسته است، بنابراین هر مسئولی دنبال استقرار عدالت نباشد، حضورش در آن پست و مقام، نامشروع است .

18 . ایجاد دنیای حقیقتا آباد مردم، به استقرار عدالت در كشور بستگی دارد، چرا كه اگر رشد اقتصادی و درآمدهای كشور افزایش یابد، اما عدالتی در كار نباشد، تنها دنیای عده‏ای خاص آباد می‏شود، در حالی‏كه اسلام، دنبال بهبود وضع زندگی عموم مردم است .

19 . مبارزه با عناصر افزون طلب و پرهیز از اعطای فرصت‏های خاص، به افراد خاص موجب افزایش امیدواری در مردم است .

20 . لازم است مبارزه با مفاسد اقتصادی، با قوت و با میدان‏داری دولت ادامه یابد و مصوبات خوب ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، در پیچ و خم‏های اداری، از اجرا باز نماند .

21 . پرهیز از ایجاد تشنج‏سیاسی در جامعه، از دیگر عوامل تداوم همراهی ملت‏با نظام و امیدواری آنان به آینده است .

22 . مجادلات بی‏مورد، فضای سیاسی كشور را زهرآگین و مردم را افسرده می‏كند و در نهایت‏به ضرر نظام و همه‏ی جناح‏ها تمام می‏شود، بنابراین همه‏ی مسؤولان و گروه‏ها و جناح‏ها باید از ایجاد تشنج‏های سیاسی به شدت پرهیز كنند و فضایی منطقی، معتدل و معقول در كشور به وجود آورند .

23 . حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس هفتم، از نتیجه‏ی آن مهم‏تر است و همه‏ی تلاش‏ها باید بر ایجاد فضایی آرام و دل‏نشین در جامعه متمركز شود، تا انتخابات مجلس هفتم در فضایی پرشور و شوق و با حضور گسترده‏ی مردم برگزار شود كه به فضل پروردگار چنین خواهد شد .

24 . ریشه‏یابی صحیح مشكلات موجود، از دیگر عوامل افزایش امیدواری در مردم است .

25 . عده‏ای هرگونه مشكل كوچك و بزرگ را به كلیت نظام نسبت می‏دهند و تلاش می‏كنند، قانون اساسی و قواره نظام را زیر سؤال ببرند، در مقابل عده‏ای نیز، نظام را تنها در رهبری ویا چیزی مثل رهبری خلاصه می‏كنند و با مبرا دانستن آن از هرعیب و نقصی تلاش می‏كنند هر مشكلی را به پای چهار، پنج تن از مسؤولان یك بخشی ازنظام بنویسند كه این هم غلط است .

26 . متاسفانه یكی از دو جناح سیاسی در كشور به عنوان سخت‏گیری دینی و جناح دیگر با نگاهی انتقادی به نظام، بامشاهده‏ی اندك چیزی، فورا افراد را بریده از نظام می‏خوانند، اما واقعیت آن است كه تعداد معاندان با نظام كشور، بسیار محدود است و قشرهای مختلف مردم به نظام علاقه‏مندند، گرچه ممكن است انتقاد و اعتراض‏هایی نیز داشته باشند كه باید آن‏ها را شنید و به آن‏ها ترتیب اثر داد .

27 . تولید، اساس پیشرفت صنعتی، كشاورزی و علمی است و با وجود مدیران پرتلاش، متخصصان و فن‏آوران خوب واستعدادهای درخشان، زمینه‏ی مناسبی برای افزایش تولید در بخش‏های گوناگون كشور وجود دارد .

28 . در تامین نیاز دستگاه‏ها، باید به تولیدات داخلی تكیه شود و از خرید و استفاده از كالاهای خارجی كه مشابه آن در داخل وجود دارد، به شدت خودداری گردد .

29 . وضع ایران بااوضاع كشور در زمان پیروزی انقلاب، غیر قابل مقایسه است . این پیشرفت‏های چشم‏گیر، با اتكای به پروردگار و تكیه بر هویت ملی و اسلامی و توانایی‏های داخلی حاصل شده است . و سیره‏ی مبارك تلاش و مجاهدت برای رضای الهی - كه بی‏تردید، رضایت مردم را نیز در پی خواهد داشت - باید در كشور ادامه یابد .*